MEMBINA GENERASI RABBANI
RISALAH MINGGUAN SIRI KE-2
RUANGAN TAZKIRAH
Disusun oleh; bishrulhafi MTQ-4
Ad-Din (Cara hidup):
Dr. Abdullah Darraz memberi takrif ADDIN katanya: ADDIN merupakan suatu perlembagaan ilahi yang mengandungi petunjuk kepada kebenaran aqidah kepercayaan , dan mengandungi panduan terbaik untuk perjalanan hidup dan muamalah manusia.
Sesungguhnya ADDIN merupakan wahyu dari Allah SWT yang digalaskan ke atas pundak-pundak para anbiya' Alaihimussalatuwassalam untuk disampaikan kepada sekalian manusia yang menjadi penduduk sementara di atas persada bumiNya. Justeru itu, manusia hanya perlu menerima, memahami lantas menjadikan ianya suatu kenyataan bagi mencapai kebahagiaan hidup di dunia dan perlepasan dari seksa azab Allah di akhirat kelak.
Dan agama yang diredhoi disisi Allah untuk para hambanya adalah ISLAM, seperti firmanNYa:
إن الدّين عند الله الإسلام
Sesungguhnya agama yang diredhoi di sisi Allah adalah Islam.
Islam itu bermakna: Tunduk, patuh dan melaksanakan segala kandungannya seperti yang dibawa oleh Nabi dan rasul dari sisi Allah. Makna Islam yang menyeluruh Adalah merangkumi persoalan aqidah yaitu kepercayaan kepada Allah, MalaikatNya, Kita-kitabNya, Rasul-rasulNya, Hari kiamat, Keputusan dan takdir. Juga merangkumi Ibadah (perhubungan antara makhluq dan khaliq), Muamalah (Nikah kahwin, jual beli dan lain-lain) dan Akhlak.
Maka Islam itu merupakan sistem yang syumul melengkapi segala persoalan hidup, releven untuk setiap zaman dan sesuai di setiap tempat. Manusia tidak akan selamat dan baik melainkan dengan ISLAM, maka KESYUMULAN ISLAM itu terbina di atas tiga rukun:
Pertama: ISLAM (dengan maknanya yang lebih khusus)
Rukun-rukunnya: mengucap dua kalimah syahadah, solat lima waktu, puasa ramadhan, mengeluarkan zakat dan menunaikan haji di makkah bagi yang mampu.
Kedua : IMAN (meyakini kandungan Islam yang dibawa oleh Nabi dengan keyakinan yang tidak berbelah bahagi)
Rukun-rukunnya: beriman kepada Allah, malaikat, kitab, rasul, hari kiamat dan qodho dan qadar.
Ketiga : EHSAN (menjelmakan keikhlasan di dalam peribadatan, dan ianya mengikut darjat dan martabat seseorang seperti yang tersebut di dalam hadist di atas)
Oleh kerana itu, mengaplikasikan ketiga-tiga rukun ini membolehkan seseorang mencapai atau merasai hakikat taqwa yang menjadi tujuan sebenar di dalam misi dakwah para anbiya'.
Imam Al Baidhawi di dalam tafsirnya:
" Taqwa dari sudut syarak: merupakan satu gelaran bagi orang yang memelihara dirinya dari kemudharatan atau kecelakaan yang bakal menimpa di hari akhirat.
@ bishrulhafiâ
0 comments:
Post a Comment